بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی متنوع و شاد ، در جمع نونهالان تعدادی از مراکز مهد کودک شهرستان همدان نمود.
این برنامه ها با حضور خانم ولدی خرم مسئول بخش کودک کتابخانه مرکزی و خانم زهرا آقامیرزایی از شاعران حوزه ی کودک استان همدان در تعدای از مراکز مهد کودک برگزار گردید.
تاکید دبیرکل محترم نهاد کتابخانههای عمومی کشور توجه ویژه به کودکان و نهادینه کردن مطالعه در سنین کودکی است و در همین راستا بخش کودک کتابخانه مرکزی ، اقدام به برگزاری جلسات قصه گویی ، شعر خوانی ، معرفی کتاب ،مسابقه نقاشی و اجرای ترانه های شاد در جمع نونهالان تعدای از مراکز مهد کودک شهرستان همدان نمود. اکثر برنامه های فرهنگی اجراء شده در مراکز مهد کودک با استفاده از سری کتاب های معرفی شده ی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در طرح کتابخوان ماه می باشد .
برنامه های فرهنگی شامل قصه گویی از کتاب «روزی که آموس بیمار شد » نوشته فلیپ سی.استید در جمع کودکان مهد مهر ،مادرانه، هوشیار و الزهرا ، اجرای ترانه های شاد کتاب «رفتم بالا انار بود» نوشته ی ناصر در جمع کودکان مهد پیوند و شعر خوانی و مسابقه نقاشی از کتاب «ترانه های نوازش» نوشته مصطفی رحماندوست در جمع کودکان مهد ایلیا و مهر بود.
در پایان به معرفی کتابخانه ،خدمات و منابع آن در مراکز مهد
کودک پرداخته شدو از متقاضیان عضویت ثبت نام رایگان به عمل آمد .
بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان اقدام به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در جمع دانش آموزان بازدیدکننده ی مدرسه ی دخترانه شاهد نمود.
از جمله برنامه ی اجرا شده برای این گروه ،بازدید از کتابخانه و آشنایی با بخش های مختلف و خدمات آن ، اجرای طرح اهدای کتاب توسط دانش آموزان به کتابخانه ،معرفی کتاب های خوانده شده توسط تعدادی از دانش آموزان ، و اجرای برنامه جمع خوانی کتاب «حریم ریحانه» در بین دانش آموزان بود .
جمع خوانی کتاب «حریم ریحانه» درراستای معرفی کتاب های ارائه شده در طرح «کتاب خوان ماه» نهادکتابخانه های عمومی کشور انجام پذیرفت ، این کتاب مصور و تمام رنگی ، اولین دائرة المعارف و اطلس پوشش و عفاف در کشور است که به مقوله حجاب و عفاف نگاهی جامع دارد. نوشتههای این کتاب به آیات قرآن و روایات مستند است و در عین حال به زبانی ساده و روان، به تبیین موضوع پوشش و عفاف پرداخته است. یعنی هم از منظر درون دینی و هم از منظر برون دینی به ابعاد مختلف این موضوع توجه شده است. و در عین برخورداری از حجم نسبتاً کم از جامعیت بالایی برخوردار است.
در این جلسه ابتدا هر نفر یک بند از کتاب مورد نظر را میخواند و بند بعدی کتاب توسط دیگری ادامه مییافت تا اینکه دور اول به پایان میرسید و در مرحله بعد برای ایجاد سرگرمی با اشتباه خواندن هر فرد ادامه خواندن به دیگری انتقال مییافت.
و در ادامه تعدادی از دانش آموزان به معرفی کتاب های مطالعه شده خود در جمع دوستان خود پرداختند ،و همچنین دانش آموزان کتب اهدایی خود را به کتابدار تحویل دادند. و در پایان به برگزیدگان هدایای اهدا شد و از متقاضیان عضویت ،ثبت نام به عمل آمد.
جلسه قصه گویی از کتاب «روزی که آموس بیمار شد» در مهد الزهرا برگزار شد:
بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان اقدام به برگزاری جلسه ی قصه گویی از کتاب «روزی که آموس بیمار شد » نوشته فلیپ سی.استید در جمع نونهالان مهد الزهرا نمود.
این جلسه با حضور خانم ولدی خرم مسئول بخش کودک کتابخانه مرکزی در مهد کودک الزهرا برگزار گردید.
وی افزود: تاکید دبیرکل محترم نهاد کتابخانههای عمومی کشور توجه ویژه به کودکان و نهادینه کردن مطالعه در سنین کودکی است و در همین راستا بخش کودک کتابخانه مرکزی ، اقدام به برگزاری جلسه قصه گویی از کتاب «روزی که آموس بیمار شد» نوشته فلیپ سی.استید کرد.
شعر خوانی از کتاب «رفتم بالا انار بود» در مهد پیوند برگزار شد:
بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان اقدام به برگزاری جلسه ی شعر خوانی از کتاب «رفتم بالا انار بود » نوشته ناصر کشاورز در جمع نونهالان مهد پیوند نمود.
این جلسه با حضور خانم ولدی خرم مسئول بخش کودک کتابخانه مرکزی در مهد کودک پیوند برگزار گردید.
وی افزود: تاکید دبیرکل محترم نهاد کتابخانههای عمومی کشور توجه ویژه به کودکان و نهادینه کردن مطالعه در سنین کودکی است و در همین راستا بخش کودک کتابخانه مرکزی ، اقدام به برگزاری جلسه شعر خوانی از کتاب «رفتم بالا آنار بود» نوشته: ناصر کشاورز در مهد پیوند کرد.
کارگاه قصه درمانی و اثرات آن در رشد شخصیتی و معنوی کودکان، با حضور سیاوش کاظمی؛ از مربیان حوزه تربیتی کودک به عنوان مدرس کارگاه، والدین اعضای کودک، کارمندان و کتابداران کتابخانه مرکزی در سالن جلسات ادارهکل کتابخانههای عمومی استان همدان برگزار شد.
رئیس کتابخانه مرکزی، هدف از برگزاری این کارگاه را بررسی قصه درمانی و تاثیر آن بر نگرش و رفتار کودکان و انتقال تجربه به کودکان از طریق قصه گویی و .... عنوان کرد.
در ابتدای این کارگاه، سیاوش کاظمی از مربیان حوزه تربیتی کودک به عنوان مدرس کارگاه ضمن بیان اهمیّت قصهگویی، اظهار داشت: «قصه درمانی» در کنار رویکردهای مختلف روانشناسی، کودکان را با فقدانها، هراسها و اضطرابها آشنا میکند و به گونهای غیر مستقیم و جذاب به کودکان نیرو و امید میدهد و در آنها تغییر ایجاد میکند.
کاظمی، بیان داشت: قصهها به کودکان میگویند که در این جهان چگونه باشند و این فرصت را میدهند تا دیدگاه خود را نسبت به واقعیت تغییر دهند، به عبارت دیگر قصهها ابزار تغییر باورهای آنها درباره خودشان است و همینطور تأثیرپذیری از شخصیتهای قصه، به وسیله «تخیل»، اسباب تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان میشود.
در ادامه این کارگاه چند نفر از والدین تجربیات خود را در برخورد با فرزندان مطرح کردند و مربی کارگاه نقات قوت و ضعف هر یک از رفتارها را برای والدین بیان کرد.