کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

نفس کتابدارى، یک کار انسانىِ فرهنگىِ برجسته‌ است. از دوران نوجوانى، از اول سوادآموزى تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ (مقام معظم رهبری)
----------------------------
آدرس کتابخانه:
چهاراه تختی، بلوار مفتح، تپه مصلی، کتابخانه مرکزی استان همدان
----------------------------
تلفن تماس با کتابخانه:
32646746- 32646747 - 32672012- و تلفن های داخلی با امکان تمدید تلفنی منابع به شرح ذیل است:
امانت و تمدید 255-266 - ثبت نام 250- کودک و نوجوان 260- نابینایان252- انتظامات 270- ریاست 262

ایمیل:
Centrallib@hamadanpl.ir
Centrallibhamedan@gmail.com
---------------------------
جهت گفتگوی آنلاین با کتابدار از طریق آیکون مربوطه در پایین صفحه(سمت چپ) اقدام نمایید.

بایگانی

۱۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

برگزاری نقد  کتاب "لالو " از سری کتاب های کتابخوان ماه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش کودک  کتابخانه  مرکزی

این جلسه با شرکت اعضای نوجوان کتابخانه و دبیری خانم زهرا آقامیرزایی از نویسندگان استانی  همدان برگزار گردید.

کتاب " لالو" نوشته یوسف یوجق است و در سال 1389 توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به بازار کتاب  ایران عرضه شده است. کتاب لالو درباره ی  پسر کوچکی به نام "مراد" است که  توان تکلّم ندارد به همین جهت در بین اهالی به" لالو "معروف است، مادرش را در بدو تولد و پدر را بر اثر حادثه‌ای در روستا از دست می‌دهد و با مادر بزرگ خود «عجب دایزا» زندگی می‌کند. روستای محل اقامت مراد دچار اعتقادات خرافی نادرستی است این خرافات گریبانگیر مراد و پدر بزرگ او «عاشیق آیدین» هم می‌شود و هر یک را به نوعی آزار داده و از جامعه منزوی کرده است. این نوه و پدر بزرگ که هرگز یکدیگر را ندیده بودند بر اساس وقوع اتفاقات هیجان‌انگیزی به هم می‌رسند و پدر بزرگ موفق می‌شود میراث ارزشمند خود  یعنی نواختن نی را به نوة کوچکش انتقال دهد و با کمک این میراث گرانقدر مراد را به شخصیتی دوست‌داشتنی و مقبول برای مردم روستا تبدیل می‌کند و با قلب مهربان و رفتارهای انسانی خود آیندة خود  را متحوّل و مردم روستا را بیدار می‌سازد.
دبیر جلسه در نقد کتاب بیان نمودند :کتاب "لالو "دارای سبکی  زیبا و ساده  و توصیفاتی دقیق می باشد لحن نویسنده در کتاب صمیمی و زبان او روان و خوش‌فهم است، اما به کار بردن ضرب‌المثل‌ها و جملات محلی که اغلب بدون پانوشت آمده است فهم برخی از این اصطلاحات را دشوار می‌سازد.

 در حایشه این نقد باتوجه به تقارن زمانی برگزاری هفتمین جشنواره ی رضوی  تبلیغاتی درباره ی نحوه ی شرکت در  مسابقات جشنواره صورت گرفت.

 


img_7725.jpg

img_7719.jpg 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۰۴
کتابخانه مرکزی همدان

جلسه جمع خوانی کتاب «10 قصه از امام رضا(ع)» به روایت مژگان شیخی توسط بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان

برگزاری جمع خوانی   کتاب "10 قصه از امام رضا (ع) " از کتاب های  منتخب هفتمین جشنواره ی رضوی در مدرسه ی سیمای بهاران 2 توسط بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان

این جلسه با حضور خانم ولدی خرم  مسئول بخش کودک در جمع دانش آموزان دو کلاس مدرسه سیمای بهاران تشکیل شد.

جمع خوانی کتاب «10 قصه از امام رضا (ع)»  درراستای معرفی کتاب های ارائه شده در هفتمین جشنواره ی رضوی  انجام پذیرفت ، این کتاب مصور و تمام رنگی ، شامل 10 داستان زیبا درباره امام هشتم شیعیان می باشدو با زبانی ساده و روان، توسط نویسنده توانای حوزه ی کودک خانم مژگان شیخی نوشته شده است.

در این جلسه ابتدا هر نفر یک بند از کتاب  مورد نظر را می‌خواند و بند بعدی کتاب توسط دیگری ادامه می‌یافت تا اینکه دور اول به پایان می‌رسید و در مرحله بعد برای ایجاد سرگرمی با اشتباه خواندن هر فرد ادامه خواندن به دیگری انتقال می‌یافت.

و در اخر سه نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند تا از آنان تقدیر به عمل آید.

 

img_7595.jpg

img_7590.jpg


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۵۵
کتابخانه مرکزی همدان


نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان  با حضور در کتابخانه‌ی مرکزی استان همدان  در جریان خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌ به ویژه بخش کودک و نوجوان قرار گرفتند

 حضور نویسندگان در کتابخانه گامی مهم در راستای حمایت از فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه است افزود آشنایی نوسیندگان با کتابخانه ها و اعضای آن، می تواند در نیاز مخاطب به آنها کمک کند

در ادامه این دیدار، جعفر توزنده جانی؛ نویسنده کتاب "میهمانی دیوها" و همچنین عزت الله الوندی نویسنده کتاب "مرغ هوا"، کتابهای خود را در حوزه کودک و نوجوان به کتابخانه اهدا کردند

 





 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۱۵
کتابخانه مرکزی همدان

 

 مسابقه نقاشی از کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته ی مژگان شیخی  در تاریخ25 / 02 / 96  در کلاس مدرسه ی ابتدایی شهید دستغیب  برگزار شد.

وی عنوان کرد: این مسابقه  با حضور خانم اکبری ، خانم رستگاری و آقای حدیدچی کتابداران کتابخانه مرکزی در جمع دانش آموزان مدرسه  شهید دستغیب برگزار گردید.

وی با بیان اینکه  مسابقه نقاشی ، جهت آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان  با منابع و کتاب‌های جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته، اظهار داشت: کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته مژگان شیخی از جمله منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است،که  شامل 10 داستان متنوع با قلمی روان از زندگی و سیره امام رضا(ع) است.

ابتدا یک داستان از کتاب "10 قصه از امام رضا (ع)برای بچه ها " توسط کتابدار برای دانش آموزان  خوانده شد و سپس از آنان خواسته شد با توجه به موضوع داستان و خلاقیت خود ، قصه را تصویر سازی نمایند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۴۸
کتابخانه مرکزی همدان


بمسابقه نقاشی از کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته ی مژگان شیخی   در تاریخ ها ی 20 / 02 /  96در جمع نونهالان مهد فرشته ها برگزار شد.

این مسابقه  با حضور خانم رستگاری کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان در جمع نونهالان مهد فرشته ها برگزار شد.

 مسابقه نقاشی ، جهت آشنایی هرچه بیشتر کودکان   با منابع و کتاب‌های جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته، اظهار داشت: کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته مژگان شیخی از جمله منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است،که  شامل 10 داستان متنوع با قلمی روان از زندگی و سیره امام رضا(ع) است.

  ابتدا یک داستان از کتاب "10 قصه از امام رضا (ع)برای بچه ها " توسط کتابدارن  برای کودکان  خوانده شد و سپس از آنان خواسته شد با توجه به موضوع داستان و خلاقیت خود ، قصه را تصویر سازی نمایند.

ودر آخر سه نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند تا از آنان تقدیر به عمل آید.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۵۶
کتابخانه مرکزی همدان


مسابقه نقاشی از کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشتهی مژگان شیخی   در تاریخ16 / 02 / 96   با حضور خانم ولدی خرم مسئول بخش کودک کتابخانه مرکزی در جمع دانش آموزان  مدرسه ی ابتدایی سیمای بهاران برگزار گردید.

 مسابقه نقاشی ، جهت آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان  با منابع و کتاب‌های جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته، اظهار داشت: کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته مژگان شیخی از جمله منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است،که  شامل 10 داستان متنوع با قلمی روان از زندگی و سیره امام رضا(ع) است.

ابتدا یک داستان از کتاب "10 قصه از امام رضا (ع)برای بچه ها " توسط کتابدار برای دانش آموزان  خوانده شد و سپس از آنان خواسته شد با توجه به موضوع داستان و خلاقیت خود ، قصه را تصویر سازی نمایند.

ودر آخر سه نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند تا از آنان تقدیر به عمل آید.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۳۰
کتابخانه مرکزی همدان

 

کارگاه آموزشی ” راهبردهای جستجو در اینترنت و پایگاه‌های اطلاعاتی “ توسط کتابخانه مرکزی همدان در محل حوزه علمیه خواهران همدان (فدک) برگزار گردید.

 این کارگاه آموزشی با تدریس محمد زارعی کتابدار کتابخانه مرکزی همدان روز یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه و با حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حوزه علمیه فدک برگزار شد.

در بخش اول این کارگاه آموزشی، ابتدا مباحثی در ارتباط با جستجو اطلاعات، فرایند جستجو، مدل‌های جستجو و ترسیم الگوی جستجوی مطرح گردید. بنا به این گزارش در ادامه در مورد ابزارهای جستجو، انواع و تفاوت آن‌ها توضیحاتی ارائه شد، در این ارائه ضمن بررسی ساختار موتورهای کاوش و پایگاه‌های اطلاعاتی، کارکرد و اهمیت این ابزارها بیان گردید.

در بخش دوم کارگاه زارعی مدرس کارگاه، به معرفی تعدادی از موتورهای کاوش و پایگاه‌های دسترسی
آزاد پرداخت و نهایتا دانشجویان به‌صورت عملی با انجام تمریناتی که در طول کارگاه به آن‌ها ارائه شده بود به بازیابی اطلاعات از پایگاه‌های معرفی شده پرداختند.

یادآور می‌شود در پایان کارگاه مقرر گردید در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای بین حوزه علمیه فدک و کتابخانه مرکزی همدان سلسله کارگاه های در راستای ارتقا سواد اطلاعاتی دانشجویان برگزار گردد


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۲۶
کتابخانه مرکزی همدان


برگزاری مسابقه ی نقاشی با محوریت جشنواره ی رضوی توسط بخش کودک کتابخانه ی مرکزی همدان برگزار شد

مسابقه نقاشی از کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته ی مژگان شیخی   در تاریخ  13 / 02 /  96در جمع نونهالان مهد فراز  با حضور خانم رستگاری کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی همدان  برگزار شد.

ومسابقه نقاشی ، جهت آشنایی هرچه بیشتر کودکان   با منابع و کتاب‌های جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته، اظهار داشت: کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته مژگان شیخی از جمله منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است،که  شامل 10 داستان متنوع با قلمی روان از زندگی و سیره امام رضا(ع) است.

ابتدا یک داستان از کتاب "10 قصه از امام رضا (ع)برای بچه ها " توسط کتابدارن  برای کودکان  خوانده شد و سپس از آنان خواسته شد با توجه به موضوع داستان و خلاقیت خود ، قصه را تصویر سازی نمایند.

ودر آخر سه نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند تا از آنان تقدیر به عمل آید.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۲۴
کتابخانه مرکزی همدان


در این جلسه که به همت محمد زارعی کتابدار کتابخانه مرکزی و جمعی اعضای کودک و نوجوان برگزار شد، شیوه‌نامه اجرایی جشنواره کتابخوانی رضوی شرح و در اختیار اعضای سفیران خواندن قرار گرفت. ابتدا عناوین کتاب‌های جشنواره، رده سنی در نظر گرفته شده جهت شرکت و همچنین شیوه برگزاری مسابقه توضیح داده شد.

محمد زارعی با بیان اینکه جشنواره رضوی به دو شیوه آنلاین و مکتوب، در دو قالب فردی و خانوادگی و همچنین عمومی بودن شرکت در مسابقه، اعلام کرد جهت شرکت به شیوه مکتوب، برای اعضای کودک، تصویر سازی از کتاب"10 قصه از امام رضا(علیه السلام) و ارسال فایل صوتی، برای اعضای نوجوان پاسخ به سوالات، از کتاب "ماه غریب من" و همینطور برای رده بزرگسال کتابهای "مهارتهای زندگی در سیره رضوی"، "امام رضا (علیه السلام) و زندگی"، "بانوی ملکوت "و "چلچراغ" در نظر گرفته شده است و برای شرکت به شیوه آنلاین به وبلاگ کتابخانه مرکزی مراجعه نمایید.

و در پایان از اعضای سفیران خواندن خواسته شد شیوه نامه شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی را در اختیار دوستان و همکلاسی‌های خود قرار داده و آنها را جهت شرکت در مسابقه ترغیب نمایند.

اسامی سفیران خواندن به شرح ذیل می باشد:

کیانا دینی ترکمند، مینا ورمزیار، افرا خان محمدی، مهدی غلامی، علی قهرمانی، محدثه عباسی سیار، زهرا جهانگیری و فائزه درویشی

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۲۳
کتابخانه مرکزی همدان


برگزاری مسابقه ی نقاشی با محوریت جشنواره ی رضوی توسط بخش کودک کتابخانه ی مرکزی همدان برگزار شد

مسابقه نقاشی از کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته ی مژگان شیخی  در تاریخ 96/2/11  با حضور خانم صادقی کتابدار کتابخانه مرکزی همدان در جمع نونهالان مهد پیوند برگزار شد.

مسابقه نقاشی ، جهت آشنایی هرچه بیشتر کودکان   با منابع و کتاب‌های جشنواره کتابخوانی رضوی صورت گرفته، اظهار داشت: کتاب "10 قصه از زندگی امام رضا (ع) برای بچه ها" نوشته مژگان شیخی از جمله منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است،که  شامل 10 داستان متنوع با قلمی روان از زندگی و سیره امام رضا(ع) است.

ابتدا یک داستان از کتاب "10 قصه از امام رضا (ع)برای بچه ها " توسط کتابدارن  برای کودکان  خوانده شد و سپس از آنان خواسته شد با توجه به موضوع داستان و خلاقیت خود ، قصه را تصویر سازی نمایند.

ودر آخر سه نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند تا از آنان تقدیر به عمل آید.

 

_۱۱۲۲۴۳.jpg

_۱۱۲۲۰۷.jpg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۴۴
کتابخانه مرکزی همدان