کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

نفس کتابدارى، یک کار انسانىِ فرهنگىِ برجسته‌ است. از دوران نوجوانى، از اول سوادآموزى تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ (مقام معظم رهبری)
----------------------------
آدرس کتابخانه:
چهاراه تختی، بلوار مفتح، تپه مصلی، کتابخانه مرکزی استان همدان
----------------------------
تلفن تماس با کتابخانه:
32646746- 32646747 - 32672012- و تلفن های داخلی با امکان تمدید تلفنی منابع به شرح ذیل است:
امانت و تمدید 255-266 - ثبت نام 250- کودک و نوجوان 260- نابینایان252- انتظامات 270- ریاست 262

ایمیل:
Centrallib@hamadanpl.ir
Centrallibhamedan@gmail.com
---------------------------
جهت گفتگوی آنلاین با کتابدار از طریق آیکون مربوطه در پایین صفحه(سمت چپ) اقدام نمایید.

بایگانی

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

کودتای ۲۸ مرداد، کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرایی سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (اس‌آی‌اس) و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران و کمک طرفداران محمدرضا پهلوی و پشتیبانی مخالفان محمد مصدق مانند سید ابوالقاسم کاشانی با هدف سرنگونی دولت قانونی محمد مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رخ داد.  در آمریکا از آن به نام عملیات آژاکس (به انگلیسی: Operation Ajax) نیز یاد می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۹ ، ۱۶:۱۵
کتابخانه مرکزی همدان

معرفی اجمالی دکتر پرویز اذکائی (سپیتمان)

متولد فروردین 1318 در شهر همدان تحصیلات ابتدایی را در مدرسة آلیانس و متوسطه را در دبیرستان پهلوی گذراند؛ سپس در حوزة علمیه، و در محضر آیة الله فقید آقای آخوندملاّعلی معصومی همدانی حضور یافت. تحصیلات عالی را در دانشگاه تهران در رشتة تاریخ، و دورة دکتری خود را در دانشگاه منچستر انگلستان (بخش مطالعات شرقی) با رسالة جغرافیای تاریخی همدان، تحت نظارت مرحوم پروفسور بویل، به پایان رساند. وی، همچنین نمایندة اعزامی ایران در چندین کنگرة علمی بین المللی داخلی و خارجی و عضو هیأت علمی دائره المعارف تشیّع، دانشنامة ایران و اسلام، دائره المعارف بزرگ اسلامی، و از مؤلّفان آنها تاکنون بوده است.

دکتر پرویز اذکایی دارای حدود /500 عنوان اثر چاپ شده شامل کتب، رسالات و مقالات بلند و کوتاه در موضوعات تاریخی، کتابشناسی، رجال، انساب، فلسفه و نجوم، تاریخ علم در ایران و تعدادی آثار ترجمه‌ه­ای می‌­باشد.

معرفی بخش تحقیقاتی – تخصصی دکتر اذکائی

افتتاح رسمی کتابخانه تحقیقاتی– تخصصی دکتر اذکائی توسط دبیرکل محترم نهاد جناب آقای مختارپور در تاریخ 21 تیرماه 1396 و با حضور آقایان: خجسته نماینده مجلس همدان، مهندس نیکبخت استاندار همدان، دکتر  موسوی­‌بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی؛ دکتر جامعه­‌بزرگی رئیس دانشگاه آزاد همدان؛ آقای عبادی مدیرکل اداره ارشاد اسلامی استان و کارشناسان محترم نهادی و سایر مدیران و مسئولان ذیربط استان برگزار گردید.

امکانات بخش دکتر اذکائی شامل:

  • تخصیص 170 متر مربع فضای اختصاصی؛
  • ایجاد پایگاه مجزا به نام بخش تخصصی دکتر اذکائی در سامانۀ سامان و ثبت کتب در سامان؛
  • الف) ساماندهی دست­نوشته‌های دکتر اذکائی و بایگانی علمی- پژوهشی بیش از 100 هزار فیش دست­نویس دکتر اذکائی بر اساس موضوع و عنوان طبق نظارت ایشان؛
  • ب) ساماندهی دست­نوشته­‌های نامبرده در قالب 50 عدد زونکن با 280 پروندۀ موضوعی؛
  • بالغ بر 7000  نسخه کتاب به زبان‌­های مختلف ( ازجمله: روسی، عبری، آلمانی، فرانسه، اردو، لاتین، عربی و انگلیسی و...)؛
  • بالغ بر 6000 نشریه (مجلات ادواری)؛
  • اختصاص ویترین­‌های شیشه‌­ای جهت نمایش کتب و نیز کمدهایی جهت بایگانی زونکن­ دستنوشته­‌های ایشان؛
  • تعداد 3 نسخه کتاب خطی (قرآن کریم)؛
  • تعداد 58 نسخه کتاب چاپ سربی؛
  • تعداد 19 نسخه کتاب چاپ سنگی؛
  • تعداد دو میز مطالعه به همراه 8 صندلی مخصوص مطالعه جهت استفاده محققان و مراجعه کنندگان محترم؛
  • یک سیستم جستجو جهت استفاده مراجعه‌­کنندگان بخش؛
  • نقشه­‌های گوناگون تاریخی و جغرافیای منحصربفرد تاریخ جهان و امپراطوری‌های بزرگ ایران؛
  • بازدیدهای متعدد توسط شخصیت‌­های حقیقی و حقوقی، نویسندگان کشوری، اساتید ادب و هنر و ...؛
  • ارائه مشاوره­‌های تخصصی به دانشجویان و محققان در مقاطع مختلف تحصیلی در روزهای فرد از ساعت 8 تا 11؛

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۹ ، ۱۵:۵۲
کتابخانه مرکزی همدان

سرپرست کتابخانه مرکزی همدان گفت: یک عنوان کتاب نهج البلاغه در قالب 17 نسخه کتاب بریل در اختیار اعضای نابینای کتابخانه مرکزی به همت هما خانجانی، مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، طاهره فضلعلی، سرپرست کتابخانه مرکزی همدان اظهار کرد: کتاب‌های ویژه نابینایان به خط بریل با صرف هزینه و زمان زیادی تهیه می‌شود و به همین دلیل میزان کتاب‌های بریل در کل کشور چندان زیاد نیست.

وی افزود: در حال حاضر حدود 850 جلد کتاب بریل در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی وجود دارد که 214 عضو این بخش از آنها استفاده می‌کنند.

سرپرست کتابخانه مرکزی همدان تصریح کرد: به مناسبت عید غدیرخم و به همت هما خانجانی مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی کتاب نهج البلاغه ویژه نابینایان در 17 جلد بریل  تهیه شده است.

فضلعلی ادامه داد: همچنین خطبه غدیر هم درسه نسخه بریل توسط مسئول بخش نابینایان تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: 40 نسخه تقویم ویژه نابینایان هم تهیه شده است که همه این موارد با بازگشایی بخش نابینایان در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت.

سرپرست کتابخانه مرکزی همدان گفت: بخش نابینان و کم بینایان کتابخانه مرکزی یکی از فعال‌ترین بخش‌های کتابخانه مرکزی است و برنامه‌های متفاوتی در طول سال تدارک می‌بیند.

هما خانجانی، مسؤول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان نیز اظهار کرد: یکی از تقاضاهای مکرر اعضای بخش به ویژه محققان و پژوهشگران کتاب نهج البلاغه به خط بریل بود که خوشبختانه توانستیم آن را تهیه و در اختیار اعضا قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تمامی تلاش ما بر این است که نیازهای نابینایان را تا حد امکان تأمین کنیم افزود: واقعیت این است که با کمبود متون به زبان بریل مواجه هستیم و هر کتاب به خط بریل یک گنجینه ارزشمند به حساب می‌آید.

مسؤول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان تصریح کرد: از همین رو همواره در تلاش هستیم به کمک خیران، منابع بریل را تهیه و در اختیار اعضا قرار دهیم تا نیاز همه آنها به ویژه محققان را برطرف کنیم.

خانجانی تأکید کرد: بدون تردید با بازگشایی بخش نابینایان برنامه‌ها و فعالیت‌های این بخش همچون گذشته از سر گرفته خواهد شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۹ ، ۱۶:۱۱
کتابخانه مرکزی همدان

کتابخانه مرکزی همدان برگزار می کند: مسابقه کتابخوانی به مناسبت دهه ولایت با محوریت کتاب :بر کرانه غدیر جهت دریافت کتاب و شرکت در مسابقه به اینستاگرام یا وبلاگ کتابخانه مرکزی به آدرس های زیر مراجعه فرمایید.
@hamedan_central_lib
http://centrallib.blog.ir/

 

مهلت شرکت در مسابقه به پایان رسیده است

به برندگان مسابقه جایزه نقدی اهدا می شود‌.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۱۶
کتابخانه مرکزی همدان

 

با توجه به ابلاغ بخشنامه مجدد نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور و ابلاغ ستاد استانی مقابله با کرونا از سوی استانداری همدان، کتابخانه­‌های عمومی سراسر استان  تا 11 مردادماه تعطیل بوده و خدماتی به مراجعه‌­کنندگان ارائه نمی‌­شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۳۴
کتابخانه مرکزی همدان