کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

نفس کتابدارى، یک کار انسانىِ فرهنگىِ برجسته‌ است. از دوران نوجوانى، از اول سوادآموزى تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ (مقام معظم رهبری)
----------------------------
آدرس کتابخانه:
چهاراه تختی، بلوار مفتح، تپه مصلی، کتابخانه مرکزی استان همدان
----------------------------
تلفن تماس با کتابخانه:
32646746- 32646747 - 32672012- و تلفن های داخلی با امکان تمدید تلفنی منابع به شرح ذیل است:
امانت و تمدید 255-266 - ثبت نام 250- کودک و نوجوان 260- نابینایان252- انتظامات 270- ریاست 262

ایمیل:
Centrallib@hamadanpl.ir
Centrallibhamedan@gmail.com
---------------------------
جهت گفتگوی آنلاین با کتابدار از طریق آیکون مربوطه در پایین صفحه(سمت چپ) اقدام نمایید.

بایگانی

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

عنوان کتاب: یخی که عاشق خورشید شد

نویسنده: رضا موزونی

زمستان تمام شده و بهار آمده بود؛ تکه یخ کنار سنگ بزرگ جای خوبی برای خواب داشت؛ از میان شاخه های درخت نوری را دید؛ با خوشحالی به خورشید نگاه کرد و با صدای بلند گفت : سلام خورشید..‏.من تا الان دوستی نداشته ام با من دوست می شوی‏؟ خورشید گفت:‏"سلام اما...‏" یخ با نگرانی گفت:‏"اما چی؟‏‏"‏ خورشید گفت: "تو نباید به من نگاه کنی، باور کن من دوست خوبی برای تو نیستم، اگر من باشم، تو نیستی‏!‏ می میری، می فهمی‏‏"‏ یخ گفت: چه فایده که زندگی کنی و کسی را دوست نداشته باشی‏!‏ چه فایده که کسی را دوست داشته باشی ولی نگاهش نکنی‏!‏‏!‏‏!‏‏"‏ روزها یخ به آفتاب نگاه کرد و کوچک و کوچک تر شد؛ یک روز خورشید بیدار شد و تکه یخ را ندید؛ از جای یخ جوی کوچکی جاری شده بود، چند روز بعد از همان جا گلی زیبا به شکل خورشید رویید. هر جا که می رفت گل هم با او می چرخید و به او نگاه می کرد. *گل آفتابگردان هنوز عاشق خورشید است‏*‏.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۴
کتابخانه مرکزی همدان

عنوان کتاب: غواص ها بوی نعنا می دهند

پدیدآورندگان :حمید حسام
موضوع : جنگ ایران و عراق، 1367 - 1359 - خاطرات
ناشر : آل احمد (ع) , ستاد کنگره سرداران، امیران و هشت‌هزار شهید استان همدان
محل نشر : همدان

  "
کتاب حاضر چشم‌اندازی به رشادت‌های 72 غواص کربلای اروند دارد. روایت این حماسه، دقیقا منطبق با واقعیتی است که در شامگاهان چهارم دی‌ماه سال 1365 در منطقه عملیاتی کربلای 4 اتفاق افتاد. این داستان‌واره برگرفته از خاطرات بازماندگان آن حماسه عاشورایی از جمله جانباز «کریم مطهری»، «آزاده حاج محسن جامه‌بزرگ»، «حمید تاجدوزیان»، و سه تن از یادگاران بازگشته از اسارت گردان غواصی لشگر انصارالحسین (ع) است. در یکی از خاطره‌ها آمده است:  اردوگاه غواصان لشگر 4 در نزدیکی مسیر آب سد «گتوند» که سمت شوشتر می‌رفت قرار داشت، کریم مطهری 12 نفر از تیپ نیروی دزفول را جدا کرده و به لشکر خود آورده بود. در بین آنها جوان هفده، هیجده‌ ساله طلبه‌ای وجود داشت که هم می‌جنگید، هم درس می‌داد، با وجود او بچه‌ها به نماز اشتیاق شدیدی پیدا کرده بودند."   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۰
کتابخانه مرکزی همدان

" مربای شیرین "  اثر هوشنگ کرادی کرمانی است . این کتاب جوایز زیادی را از آن خود کرده و یک فیلم سینمایی هم بر مبنای آن ساخته شده است .

خلاصه داستان:

جلال نوجوان، هر چه سعی می کند نمی تواند در شیشه مربا را باز کند، از مادر، همسایه، دوستان، معلمان و بقال محله کمک می طلبد اما هیچ کس قادر به باز کردن آن نیست و سرانجام مشخص می شود تمام شیشه های کارخانه مرباسازی همین شکل را دارند. جلال که از برخورد توهین آمیز عوامل کارخانه ناراحت است با کمک یک دوره گرد نان خشک جمع کن از آنها شکایت می کند، ولی مسئولان کارخانه به جای رفع مشکل، مسابقه ای با موضوع باز کردن در شیشه مربا برگزار می کنند. این تمهید فریب کارانه باعث فروش بالای مرباها می شود اما جلال با شرکت در یکی از مسابقه ها به افشاگری علیه کارخانه می پردازد و مدیران آن را به اتلاف سرمایه ملی متهم می کند. این مسأله باعث هشیاری و اعتراض عمومی می شود و کارخانه هم در اثر شکایت جلال در آستانه تعطیلی قرار می گیرد، ولی مسئولان کارخانه با تطمیع و رشوه دوباره فعالیت خود را از سر می گیرند و با طراحی شیشه های جدید به عرضه محصولاتشان می پردازند. در پایان جلال و دوستانش به کارخانه می روند و از مدیر آن می خواهند که از آنها عذرخواهی کند.

نقدی کوتاه بر داستان:

 انتقاد و خرده گیری نویسنده به جامعه، در طول داستان به طور ضمنی و کنایی مطرح می شود. بی دقتی و بی مسوولیتی و بی نظمی هر کسی در جامعه، می تواند تبعات و مشکلات فراوانی ایجاد کند. ولی به هرحال انتقادی بودن داستان، لطمه ای به طنز لطیف و لذتبخش آن نمی زند.

 این کتاب،کتاب برگزیده سال 1999 میلادی از سوی کتابخانه  بین المللی مونیخ آلمان شده.

 مربای شیرین » از سوی شورای کتاب کودک ، در سال ۱۳۷۹ به شکل کتاب گویا هم در آمد . گوینده  این نسخه فرزانه طاهری قندهاری است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۴ ، ۰۷:۵۵
کتابخانه مرکزی همدان

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین "نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده" عصر امروز (27 خرداد) در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

"کتاب خوان" که بر اساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده، مقرر بود در هر نشست، پذیرای نَقلی از حدود 8 کتاب باشد، پس از انتشار فراخوان اولین نشست با استقبالی پیش بینی نشده مواجه شد. طی هفته ای که گذشت، بالغ بر 70 داوطلب اعم از کتابدار، مسئولین ستادی و در مواردی اعضای کتابخانه‌ها نسبت به ارائه مطلب در این آغازین نشست، اعلام آمادگی کردند. این شوق حضور، بانیان برگزاری نشست را بر آن داشت که با تغییراتی در اجرای آن، شرایط را برای حضور اکثریت علاقمندان، در حد امکان، فراهم نمایند. به این ترتیب "کتاب‌خوان" به مدت 120 دقیقه میزبان حضور بالغ بر 150 دوستدار کتاب و 14 ارائه دهنده بود.



معرفی 14 کتاب ارائه شده در ادامه مطلب

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۴ ، ۰۷:۴۷
کتابخانه مرکزی همدان


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۷
کتابخانه مرکزی همدان

تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده ‌است، همه فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می‌شوند و با کتاب رشد می‌کنند. در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از کتاب برده‌ است، چرا که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام رسالتش را با فرمان «خواندن» از سوی خداوند آغاز می‌کند و در همین فرهنگ مقدس است که خداوند منان به قلم سوگند یاد می‌کند و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش را یک کتاب قرار داده‌ است.


اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ (علق/۱)
بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۳۹
کتابخانه مرکزی همدان

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۲۷
کتابخانه مرکزی همدان

هوگو در مقدمه کتاب مینویسد: چند سال پیش نویسنده این کتاب به هنگام تماشا یابهتر بگوییم ضمن کاوش در کلیسای نتردام در یکی از زوایای تاریک برجهای آن کلمه ANATKH را که دستی عمیقاً بر یکی از دیوارها کنده بود مشاهده کرد... کسی که این کلمه را بر دیوار برج کلیسای نتردام نقش زده بود چندین قرن پیش از جهان رخت بربسته و نوشته او هم بدنبال وی ناپدید گردیده، پایان عمر کلیسا نیز بسیار نزدیک است.کتاب حاضر درباره سنگ نوشته مزبور به رشته تحریر در آمده‌است.گوژ پشت نوتردام [Noter-Dame de Paris] رمانی به قلم ویکتور ماری هوگو (1802-1885)، نویسنده فرانسوی، که در 1831 انتشار یافت. این اثر به منتهی درجه معرف رمانتیسم است

جهت بارگذاری کتاب به بخش پذیرش مراجعه نمایید

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۰۸:۱۴
کتابخانه مرکزی همدان

نیمه‌ پنهان فتح خرمشهر

همه‌ی ماجرای «حماسه‌ی خرمشهر»، آن چیزی نیست که تا به حال شنیده‌ایم. در بطن و متن این ماجرا، وقایع و رخدادهای زیادی مغفول مانده که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. درست در همان روز جمعه‌ی شروع عملیات، یک گردان از لشکر ۴۱ثارالله به فرماندهی «قاسم سلیمانی» در محاصره‌ی دشمن گرفتار شدند و ...


 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۶
کتابخانه مرکزی همدان

با راه اندازی بلوتوث سنتر کتابخانه مرکزی، امکان ارائه محتوای کتابهای دیجیتال به اعضا ومراجعان کتابخانه فراهم شد


هر روز 10عنوان کتاب



۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۴۷
کتابخانه مرکزی همدان