کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

نفس کتابدارى، یک کار انسانىِ فرهنگىِ برجسته‌ است. از دوران نوجوانى، از اول سوادآموزى تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ (مقام معظم رهبری)
----------------------------
آدرس کتابخانه:
چهاراه تختی، بلوار مفتح، تپه مصلی، کتابخانه مرکزی استان همدان
----------------------------
تلفن تماس با کتابخانه:
32646746- 32646747 - 32672012- و تلفن های داخلی با امکان تمدید تلفنی منابع به شرح ذیل است:
امانت و تمدید 255-266 - ثبت نام 250- کودک و نوجوان 260- نابینایان252- انتظامات 270- ریاست 262

ایمیل:
Centrallib@hamadanpl.ir
Centrallibhamedan@gmail.com
---------------------------
جهت گفتگوی آنلاین با کتابدار از طریق آیکون مربوطه در پایین صفحه(سمت چپ) اقدام نمایید.

بایگانی

24 مهرماه، روز ملی پارالمپیک گرامی باد.

پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۴ ق.ظ

بیش از ۱۰۰ سال از زمان اولین ورزش برای معلولین می­‌گذرد. در سال ۱۸۸۸ در شهر برلین اولین باشگاه ورزشی برای ناشنوایان تأسیس شد. زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، ورزشکاران رشته‌های مختص معلولین به‌صورت گسترده‌ای معرفی شدند. هدف از این کار در آن زمان به­ هم رساندن تعداد زیادی از کهنه سربازان و افراد غیرنظامی که در طول جنگ زخمی شده بودند، بود.

دولت انگلیس در سال ۱۹۴۴ درخواستی کرد که طی آن دکتر لودویک گوتمان یک مرکز صدمات نخاعی را افتتاح کرد. در این زمان ورزش توان‌بخشی به ورزش تفریحی و سپس به ورزش رقابتی تبدیل شد.

اولین رقابت برای ورزشکاران با ویلچر توسط دکتر گوتمان در زمان شروع ورزش‌های المپیک لندن که در ۲۹ جولای ۱۹۴۸ بود ترتیب داده شد، و آن رقابت‌ها را بازی‌های استوک مندویل نامید. این واقعه نقطه عطفی در بازی‌های پارالمپیک بود. این رقابت شامل ۱۶ نظامی زخمی و زنانی بود که در تیراندازی با کمان شرکت کردند. در سال ۱۹۵۲ ورزشکاران معلول هلندی در این بازی‌ها شرکت کردند و جنبش بین‌المللی بازی استوک مندویل به وجود آمد.

بازی‌های یاد شده اخیراً به‌صورت جدی‌تری دنبال شده و با نام پارالمپیک در بین طرفداران شناسایی می­‌شود، اولین بار و به‌صورت حرفه‌ای در روم برگزار شد .ایتالیا در سال ۱۹۶۰ میزبان ۴۰۰ ورزشکار از ۲۳ کشور بود؛ از آن زمان به بعد هر ۴ سال یکبار بازی‌ها انجام می‌­شوند. در سال ۱۹۷۶ اولین بازی‌های پارالمپیک زمستانی در سوئد برگزار شد و به تبع بازی‌های تابستانی هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شوند.

در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ فدراسیون ورزش‌های معلولین ایران تأسیس شد و زیر نظر سازمان تربیت بدنی امروزه آغاز به کار کرد. در زمان جنگ تحمیلی عراق در سال ۱۳۵۹ نام فدراسیون مذکور به "فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین" تغییر کرد. تیم‌های دومیدانی و والیبال نشسته جزو اولین تیم‌هایی بودند که توانستند برای ایران در مسابقات سئول افتخار آفرینی کنند.

از سال ۶۸ تا ۷۹ فعالیت فدراسیون با برنامه‌های مدون و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی _ ورزشی دگرگونی خاصی یافت و شرکت موفق در ۳ پارالمپیک بارسلون، آتلانتا ، سیدنی و ریو توانست جایگاه مناسبی در ورزش جانبازان و معلولین کشورمان و جهان کسب کند در سال ۱۳۷۹ دو رویداد مهم، مستقل شدن فدراسیون نابینایان و تشکیل کمیته پارالمپیک از نقاط عطف دیگر تاریخ ورزش جانبازان و معلولین محسوب می‌گردد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۴
کتابخانه مرکزی همدان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی