کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

نفس کتابدارى، یک کار انسانىِ فرهنگىِ برجسته‌ است. از دوران نوجوانى، از اول سوادآموزى تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ (مقام معظم رهبری)
----------------------------
آدرس کتابخانه:
چهاراه تختی، بلوار مفتح، تپه مصلی، کتابخانه مرکزی استان همدان
----------------------------
تلفن تماس با کتابخانه:
32646746- 32646747 - 32672012- و تلفن های داخلی با امکان تمدید تلفنی منابع به شرح ذیل است:
امانت و تمدید 255-266 - ثبت نام 250- کودک و نوجوان 260- نابینایان252- انتظامات 270- ریاست 262

ایمیل:
Centrallib@hamadanpl.ir
Centrallibhamedan@gmail.com
---------------------------
جهت گفتگوی آنلاین با کتابدار از طریق آیکون مربوطه در پایین صفحه(سمت چپ) اقدام نمایید.

بایگانی

 

معرفی کتاب: "طب روحانی"(رساله در روانشناسی اخلاق)

اثر: حکیم محمدبن ­زکریای رازی

وانوشت پارسی: پرویز اذکائی

ناشر: اهل قلم

سال چاپ: 1382

«طب روحانی» رازی در مفهوم معاصرانه همان «روان­شناسی اخلاقی» است، یا از حیث حکمی، خود اخلاق فلسفی یا فلسفه اخلاقی (Moral Philosophy) در برابر «طب جسدانی» (= تن پزشکی) و آن چنان که گوید-اقناع با حجت­‌ها و برهان­‌ها در تعدیل افعال «نفس»های سه­‌گانه (ناطقه، غضبی، شهوانی) می­‌باشد.

رازی در این اثر خود به کتاب «اخلاق نفس» جالینوس نظر داشته، در این که انسان چگونه می‌­تواند نفس خود را نیک بگرداند. این امر در «طب نفوس» رازی، چنان که مکرر نموده، به ویژه در بهر دوم (سرکویی هوی) که گوید غایت آن اصلاح اخلاق نفس باشد، همانا با لگام زدن بر «طبع بهیمی» امکان­پذیر است و عملی شود، منتها این نکته را باید مؤکداً بیفزاییم که نظر به مشرب صرفاً عقلی انسان­گرایی رازی، تهذیب نفس با پاکسازی جنبش­‌های تنانی، همانا بر طبق قواعد «یونانی» (سقراطی) خود با «سیاست مدنی» ملازمت دارد.

باری، حکیم رازی در مقدمه اثر گوید: «آنگاه که در بغداد بودم، برخی از برادران خواستند که گفتاری در اصلاح اخلاق بنویسم؛ اکنون که امیر «ری» دستور داد تا کتابی موجز و مختصر در این معنا تألیف کنم، آن را «طب روحانی» می­‌نامم؛ و آن با کتاب «المنصوری» که در طب جسمانی است همبر باشد ]رسائل فلسفیه /۱۵[. اما آن امیر ابوصالح منصور‌‌بن­‌اسحاق­‌بن­‌احمدبن اسد سامانی (کشته ۳۰۲ ه.ق.) که از طرف عموی خود ابو ابراهیم اسماعیل بن احمد سامانی (2۷۹ - ۲۹۵ ه.ق.) از سال ۲۹۰ تا 296 ه.ق. حکمران ری بود؛ پس از کشته شدن پسر عمّ خود ابونصر احمد بن اسماعیل سامانی (ج 1/301 ق.) در بخارا بشورید، یک سالی با حمایت صفاریان حکمرانی آل سامان کرد که سرانجام در سال ۳۰۲ ه.ق. به قتل آمد. حکیم رازی دو کتاب الکنّاش المنصوری / الطب المنصوری (ده مقاله) و کتاب «الطب الروحانی» (بیست فصل) را به نام و خواهش آن امیر نوشته است، که هر دو همتای یکدیگر - یعنی - اولی در طب جسمانی و دومی در طب روحانی می­‌باشد؛ و بنابر آنچه گذشت، می­‌توان گمان برد که تاریخ تألیف «طب روحانی»، حدود سال ۲۹۵ ه.ق. بوده است.

اما قدیم­ترین نسخه کتاب از آن شادروان استاد دکتر یحیی مهدوی (مجموعة مورّخ ۶۳۶ ه.ق.) دیباچه‌­ای دارد، که در دیگر نسخه‌­ها نباشد و آن از این قرار است:

«نگره‌­ها درباره پیش درآمد فلسفه سه­ تاست: یکی ورود به فلسفه را از طریق صناعت هندسه (ریاضی) داند، دومی ورود به آن را با اصلاح اخلاق نفس شناسد؛ و سه دیگر ورود به آن را از راه صناعت منطق داند. هیچ یک از این نگره‌­ها نپذیرفتنی و دورانداختنی نیست، منتها کسانی که رأی افلاطون حکیم را برگزیده‌­اند، بر طریق دوم رفته باشند که همانا اکتساب نفس خوی و خیم­ه‌ای پسندیده و تزکیه آن از حرص و از بر شهوت‌هاست..؛ و چون حکیمان در اصلاح اخلاق نامه‌­های بلند نوشته، نکات و معانی ضروری و لازم از برای آن آورده‌­اند، که دیدم آنها پراکنده و یک جاگرد نیامده است، از اینرو گفتاری موجز و مختصر بدین مقصود ویژه ساختم، اصول و رئوس مطالب و نکات ضروری در اصلاح اخلاق را، با نظم و ترتیب سهل و آسان و زودیابی در آن بیاوردم؛ پس کتاب (طب روحانی) خود را بر بیست بهر نهادم، که نخستین بهر درباره برتری خرد و ستایش آن می‌باشد...». بهر یکم (در برتری خرد و ستایش آن به مثابت «بیانیة» خردگرایی حکیم رازی، در میان دانشمندان اروپایی از اقبال و اشتهار عظیمی برخوردار شده، چندان که آن را بیانیة «عقلیّت» اندیشمندان و فرزانگان ایران هم در اَوان عصر نوزایی فرهنگی مشرق­زمین تلقّی کرده­اند. بهر دوم (در سرکوبی هوی و راندن آن) که نگرة افلاطون را هم بدان در پیوسته، باید در یک کلمه گفت «هوی» ترجمة کلمة «آز» پهلوی (در قبال «خِرد» یا عقل)مذکور در متون مزدائی به ویژه مانوی، که از آن به «دیوِ آز» (شریر و خبیث) بارزترین صفت اهریمنی تعبیر شده، همان نفس«اَمّاره» (= فرمانده به بدی) در قبال نفس لوّامه» (= بازدارنده از بدی) باشد که این یک را نفس عقلانی هم گفته­‌اند. بهر سوم (پیش گفتاری در بیان نفس) که از یکایک پدیدارهای بدخیم و ناپسندة آن سخن رفته است. بهر چهارم (در شناختن آدمی    عیب­های خود را) که به گفتار جالینوس در این خصوص نظر داشته، کمابیش مضمون اصل سقراطی «خود را بشناس» در آن منطوی است. بهر پنجم (در باب عشق و دوستکامی) که مفاد نظریة مشهور خود درباره «لذت و اَلَم» را هم بیان کرده است؛ در این خصوص ما شرح و تعلیق تاریخی - تحلیلی مبسوط هم در فصل «سیرت­‌شناسی» کتاب حکیم رازی خود آورده­‌ایم (به عقیدة ما این بهر از طب روحانی خود یک شاهکار اندیشگی است). بهر ششم (در باب دفع خودبینی)، بهر هفتم (در باب دفع رشک­‌ورزی)، بهر هشتم (درباره راندن خشم)، بهر نهم (در بدور افکندن دروغ)، بهر دهم (در بدور افکندن بُخل)، بهر یازدهم (در راندن دلنگرانی­‌ها) که فکر و غصّة زیادی و زیانبار است. بهر دوازدهم (در دگر ساختن اندوهان)، بهر سیزدهم (در راندن آزمندی)، بهر چهاردهم (در چارة باده­‌گساری) که هم دربارة بدمستی­‌هاست. بهر پانزدهم (در آزمندی به جماع)، بهر شانزدهم (در نابهودگی و آیین­‌زدگی) که عادت­‌های زشت و ناپسنده است. بهر هفدهم (دربارة درآمد و هزینه) که هم متضمّن مباحث راجع به «کار و پیشه»ها و شامل تعاریف دقیق اقتصادی «مال و سرمایه»، «انباشت و فرآوری» و مسألة ما‌‌‌‌ل­‌اندوزی (در اجتماع مدنی) که از بهترین فصول کتاب است. بهر هیجدهم (در جاهجویی و دنیاطلبی)، بهر نوزدهم (در رفتار بهین دانایی) و بهر بیستم (دربارة ترس از مرگ) که بس اقناعی و ناظر به مسائل معادشناسی هم باشد.

اصل اساسی حکیم رازی در رفتارها و هنجار انسانی (- افعال نفس) و نسخة طب روحانی‌­اش، همانا «میانه­‌روی» (= اعتدال) در کنش­‌ها و واکنش­‌های روانشناخت در همه احوال است. ما طیّ فصل «اخلاق عملی» با بهرهای پنجگانة «پیش نمونگی، طب روحانی، رنج و شادی، خویش نمونگی، مردم‌آموزی» در بخش «سیرت­‌شناسی» کتاب حکیم رازی خود، تمام مسائل مربوط و مطالب مزبور را به شرح و تحقیق وافی بررسی کرده‌­ایم؛ پیداست که اینجا حتّی نمی‌­توانیم در سوابق فکری «طب روحانی»، آثار و نتایج رسالة حکیم ری در این خصوص به اشارت گذرا هم بسنده کنیم. تنها می­‌توان گفت که حکیم مسکویة رازی در «تهذیب الاخلاق» خویش از حکیم زکریای رازی متأثر شده بل در مبانی اثر خود پیرو او بوده است. ابوالفرج ابن جوزی (م. 597 ه.) حنبلی مشهور، باید گفت که عنوان و مطالب اثر رازی را یکسره سلخ کرده؛ نیز در کتاب «ذمّ الهوى» (= نکوهش هوای نفس) خود، مباحث «زمّ الهوى» (= لگام زدن بر هوای نفس) رازی را انتحال نموده است. در عین حال، کسانی هم از متفکران معتزلی به‌­خصوص اسماعیلی (دشمنان رازی) بر کتاب «طب روحانی» ردّ و نقض‌­ها نوشته­‌اند که مشهورتر همانا داعی حمیدالدین کرمانی (سدة ۵) تحت عنوان «الأقوال الذهبیّه» (= سخنان زرّین) محترمانه با حکیم ری برخورد کرده و به نقد فصول آن پرداخته است.

http://www.azkaei.com/Tebe%20Rohani.pdf

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۰۵
کتابخانه مرکزی همدان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی