کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

کتابخوانی یعنی عریض تر کردن زندگی

کتابخانه مرکزی استان همدان

نفس کتابدارى، یک کار انسانىِ فرهنگىِ برجسته‌ است. از دوران نوجوانى، از اول سوادآموزى تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ (مقام معظم رهبری)
----------------------------
آدرس کتابخانه:
چهاراه تختی، بلوار مفتح، تپه مصلی، کتابخانه مرکزی استان همدان
----------------------------
تلفن تماس با کتابخانه:
32646746- 32646747 - 32672012- و تلفن های داخلی با امکان تمدید تلفنی منابع به شرح ذیل است:
امانت و تمدید 255-266 - ثبت نام 250- کودک و نوجوان 260- نابینایان252- انتظامات 270- ریاست 262

ایمیل:
Centrallib@hamadanpl.ir
Centrallibhamedan@gmail.com
---------------------------
جهت گفتگوی آنلاین با کتابدار از طریق آیکون مربوطه در پایین صفحه(سمت چپ) اقدام نمایید.

بایگانی

نشست کتابخوان تخصصی بخش نابینایان و کم بینایان

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۷:۴۱ ق.ظ



نشست «تخصصی کتاب‌خوان» با محوریت کتابهای ازدواج در بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی به مناسبت سال روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، رئیس کتابخانه مرکزی اظهار داشت : نشست «تخصصی کتاب‌خوان» با محوریت کتابهای ازدواج در استان همدان توسط بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی همدان و به مناسبت سال روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برگزار شد و شش نفر از اعضای بخش  نابینایان کتابخانه مرکزی همدان به معرفی کتاب‌های خود پرداختند.

شرح آثار ارائه شده نشست "کتاب‌خوان" در ادامه آمده است:

کتاب "آیا می دانید حقوق زن  در دوران ازدواج چیست؟" توسط: علی چهاردولی (مسئول بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه مرکزی

علی چهاردولی در ارتباط با این کتاب اظهار داشت: همه افراد جامعه بخصوص خانم ها نیاز به مطالعه این کتاب دارند تا با حقوق خود در دوران ازدواج و زندگی زناشویی آشنا شوند

نویسنده در این کتاب به طور اختصاصی به حقوق زنها در ازدواج پرداخته، حقوقی از جمله "مهریه، نفقه" اجرت المثل و حقوق و شرایطی که در ضمن عقد"  به صورت مفصلی پرداخته شده است.

وی افزود: فرآیند طلاق به طور غالب از اختلافات آغاز می‌شود، از مسیر کشمکش به جدایی عاطفی، مالی، مکانی یا رفتاری می‌رسد، که با طلاق تکمیل می‌شود، از این رو باید پیشگیری را در این زمینه‌ها اعمال کرد. انواع طلاق بر چهار قسم است و پیامدهای آن در عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و در ابعاد روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشاهده شده و بیش‌ترین آسیب متوجه فرزندان طلاق است. افسردگی و دلتنگی، ترس، کج‌خلقی و... از آثار رایج طلاق بر فرزندان است. در چند دهه گذشته، طلاق در جامعه ایران روندی رو به رشد داشته و توجه کارشناسان را به خود معطوف ساخته است. به همین دلیل نگارنده در کتاب حاضر طلاق و جنبه‌های مربوط به آن را بررسی کرده است. ضرورت توجه به موضوع طلاق؛ تعریف طلاق؛ اقسام طلاق در فقه و اصول؛ فسخ یا انحلال عقد نکاح؛ عده و اقسام آن؛ چگونگی ولایت و وکالت در طلاق؛ تشریفات ثبت طلاق؛ عوامل موثر بر طلاق؛ و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی طلاق مباحث کتاب هستند."

گزارش لحظه به لحظه ازدواج حضرت فاطمه )س( ارائه توسط: خانم راحله صدیق منش کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و عضو فعال بخش نابینایان

وی در توضیح این کتاب اظهار داشت این کتاب کاملترین کتاب در خصوص گزارش ازدواج حضرت فاطمه است که از ابتدای خواستگاری و تا پایان ازدواج ایشان پرداخته و در ادامه به برکات و ارزشهای این ازدواج اشاره نمودند.

کتاب ازدواج مکتب انسان ساز ارائه توسط دکتر زهرا تهماسبی (دبیرآموزش و پرورش و عضو بخش نابینایان

زهرا تهماسبی عنوان کرد: از کتاب هایی که می توان در زمینه ی شناخت جنسیت معرفی کرد کتاب " ازدواج مکتب انسان سازی " نوشته شهید دکتر پاک نژاد است. عدم داشتن درک درست از جنس مخالف موضوع واقعا" تاثیر گذاری است در مسئله ی ازدواج ، لطفا" جدی بگیرید!

این کتاب ، کتابی جامع و کامل است که دوران تجرد و انتخاب همسر تا ازدواج و سرآغاز زندگی و آداب و رسوم زندگی مشترک و زناشویی را به طور مفصل شرح می دهد.

در ادامه جهت تنوع در برنامه ضمن پذیرایی مختصری از حضار علی چهاردولی مسئول بخش نابینایان و کم بینایان به ارائه گزارشی از فعالیتهای بخش نابینایان پرداخت و اخبار جدید حوزه کتاب را به سمع نظر حضار رساند

نکات کلیدی ازدواج دانشجویی ارائه توسط ابوالفضل وجدی عضو فعال بخش نابینایان

آقای وجدی این گونه آغاز کرد که: نهایت و علت ازدواج برای زن و مرد، آرامش و سکونت است و لازمة رسیدن به آرامش در ازدواج، همتایی و تناسب می‌باشد. بر جوان واجب است قبل از ازدواج کار کند تا درآمدی هرچند مختصر داشته باشد، از خودسری و تکروی بپرهیزد، والدین را در این امر با خود همراه کند و در هر صورت احترام و اکرام آنها را از یاد نبرد.

این کتاب حاوی نکاتی کلیدی در زمینة ازدواج و دانسته‌های قبل از آن است. از جمله موضوعات کتاب می‌توان به اهمیت ازدواجدر آیات و روایات، شرایط لازم برای ازدواج، راه از بین بردن موانع ازدواج، تفاوت‌های زن و مرد، معیارها و ملاک‌های انتخاب همسر، و مشاوره برای ازدواج اشاره نمود.  

کتاب بررسی تاریخی ازدواج های پیامبر اعظم (ص)ارائه توسط علی موسعلی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

وی در مورد این کتاب گفت: یکی از مسلمات تاریخی که روایات متواتر و قطعی و آیات بر آن گواهی می‌دهد، ازدواج‌های متعدد پیامبر اکرم (ص) است. خدیجه بنت خویلد، سوده بنت زمعه،

عایشه بنت ابی‌بکر، هند بنت ابی‌امیه، و حفصه دختر عمر بن الخطاب از جمله زنان پیامبر (ص) هستند. با پذیرش حقیقت این ازدواج‌ها، پرسش اساسی درباره فلسفه این ازدواج‌هاست. این که سر تعدد زوجات نبی اعظم چیست، پرسشی است که از سال‌ها پیش مورد توجه مورخان و اندیشه‌ورزان قرار گرفته و برخی به غلط علت آن را میل شدید جنسی و غریزه شهوت‌رانی بیان کرده‌اند. در کتاب حاضر، نگارنده این مساله مهم تاریخی را بررسی می‌کند. پس از بررسی هریک از ازدواج‌های پیامبر در پایان، جدول مقایسه همسران و نتیجه‌گیری ارائه شده است. .

جوان و ازدواج ارائه توسط حافظ کل قرآن خانم سمیه الیاسی عضو بخش نابینایان

ایشان در بیان معرفی کتاب اظهار داشت: نگارنده در کتاب حاضر با لحنی انتقادی، تلاش کرده است تا با درک عمیق از مشکلات فراروی جوانان، به بررسی علت‌هایی بپردازد که جوانان را از ازدواج دور نگهداشته و در هاله‌ای از ترس قرار داده است. نگارنده معتقد است: آفت کاهش تمایل جوانان به ازدواج در حال گسترش است و باید این آفت مهار شود. وی بیان می‌دارد که: عدم ازدواج به موقع جوانان برابر با فساد، فحشا و جنایت، نابودی احساسات جوانان و... است. لازم به ذکر است در کتاب، مسائل فرهنگی ازدواج نیز مورد توجه قرار گرفته است. 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۴
کتابخانه مرکزی همدان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی